Blogroll

Tuesday, March 9, 2010

ovarian cyst & endometriosis

alhmadulillah, 4 march haritu aku selamat menjalani pembedahan kecil untuk membuang parasit yang xdiperlukan dalam tubuh nie..ramai members yang memberikan kata2 semangat...thanks all for ur support..i'm very appreciate it.. cause of ramai sgt bertanya apa sebenanya yg terjadi, so kat cni biarla aku bercerita ckit..maybe entry kali nie akan menjadi entri terpanjang untuk tahun nie...

chronology:
20/1/10: b4 this date aku selalu cerita pasal baby ngn ofismate..dier sgt2 nak conceive..me too tpi xderla pi gyne..so ma frenz suggest to wat appoinment ngn gyne..after discuss ngn hubby, we planned one date..mntk cuti n wat appointment ngn doc kat an-nur bangi on this date..awalnyer doc kater xder masalah, but after scanned doc suspect ada cyst..die amik darah tuk hantar kat lab...alhamdulillah, nasib baek penah baca apa tue cyst so xterkejut sgt dgn benda nie cause some mummy out there after buang cyst nie probability tuk conceive sgt tinggi if xde prob laen..masih tenang lagi tpi agak riso if tue bukan cyst but cancer...

29/1/10: next appoinment ngn dr.fatimah...result dah kuar..positive ade cyst..dr fatimah terangkan serba sedikit pasal cyst nie..kaedah pembedahan ialah laparoscopy..kaedah nie just tebuk 3 lubang kat perut n bukan major operation (belah perut tue)..dr fatimah bg masa tuk fikir nk wat kat an-nur or gov..kat gov dier bleh arrange tpi take time la..agak lambat cos kena tunggu turn.. lupa nak bgtau..cysy aku masa nie dh 5.5cm..normally, cyst more than 5.cm mmg dinasihatkan untuk operate..lagipon possibility tuk pregnant sgt rendah..and aku ada cyst nie kat ovari belah kanan.

1/3/10: supposedly to be on OT room this date at 3pm..unfortunately kena postponed plak to 4/3/10 at 8am. my mom masa nie dah ada kat umah tuk prepared jaga saya..hubby pon dh apply cuti tpi kena la cancel..change date to 4/3. hati berdebar2 tuk tunggu 4/3..alhamdulillah, process insurans sume dh settle cuma tinggal operation jerk..

4/3/10: dh tdo kat spital bertemankan my mom..pagi2 bgn tuk semayang subuh, doc masuk..nurse amik tekanan darah..then bagi tag tuk pesakit..bersiap sedia tuk pi operate..7.30, turun pergi waiting room..doc inject tangan saya tuk masukkan sodium...suami dh sampai..dup dap dup dap jantung nie..sib baek mom n hubby ada..masuk OT room, doc suntik kat bahu ni haa..pastu bagi bius terus aku pengsan xingat pape..sedar2 dgr sore nie ha "puan,puan"..dia suh bgn plak dah..ubat bius nie kuat lagi dh suh bgn..apa lagi merengek la susah nak bangun..huhuhu..ngada2 betul aku nie..satu hari mmg xleh nak bgn..terbaring xbgn2...just minum air kosong jerk...makan pon tak..doc xbg lagi..sik tanya dah muntah ke blom..huhuhu....
last2, amik ko..muntah2 gak aku biler kepala ni rasa pening..tpi still xleh makan...and blom bleh kuar ward lagi..

5/3/10: pagi2 lagi dr.fatimah datang..bgtau still xleh kuar lagi sebab saya masih lemah..mmg lemah sgt..badan sakit dri tengkuk ni smpila ke pinggang.xleh pusing, xleh bgn...tpi paksa gak diri nie tuk bgn..nak kuatkan tubuh..sakit2 badan nie xyah cakapla..nk bgn pon hubby tolong angkat..nk bgn sendiri mmg xboleh sesangat..then biler nak naek katil...sudahhh...tolong...ttba saya susah sgt nak bernafas..bila nak tarik nafas jer, rasa ditarik2 tulang kat belakang nie...sakit sgt..mom n hubby dah riso dah..sian tgk diorng..tpi nak wat cmner..saya mmg susah sgt nak nafas..then doc n nurse datang bg oksigen...doc2 dh pelik dah, naper leh sesak nafas, padahal oksigen dalam badan sumer cukup...alkisahnyer bukan sesak nafas, tpi susah nak tarik nafas sebab badan saya akan sakit yang teramat sagt...
petang tue dr fatimah datang n bg gud news..saya dah boleh kuar esok..yehhaaaa...sgt suka sebab dh tersgt bosan duk spital nie even makanan dier sedapp...

6/3/10: billing sampai bilik...nak tau baper kena bayar...jeng.jeng.jeng..almost RM8k...huhuhuu..nasib baekla insurans company cover...saya cuma tambah RM63 tuk bilik cause cover Rm130/day..bilik sya Rm150...
turun naek wheel chair cam malu plak kan..tpi xperla..wlp saya dah boleh jalan, tpi xbleh jln lelama...b4 tgglkan sepital, pagi2 tue doc masuk bg suntikan tuk stopkan period saya cause suspek endo..agak sedih..sbb impian tuk conceive terpkasa di delay dari 3mths ke 6mths..xperla, janji saya sihat and boleh conceive..lambt pon lambatla...


**thanks to all support given by my family, frens and hubby..
**not forgotten to dr fatimah,dr hazim(putrajaya), dr bius, dr oksigen,nurses and an-nur staffs..thanks for ur superb service..

**saya akan postkan apa tue endo and cyst..mybe all blogger yg alert boleh wat checkup awal...hopefully, korng xmengalaminyer

Template by:

Free Blog Templates